Relaxkids


 

Omdat wij het welzijn van de kinderen tijdens ons werk erg belangrijk zijn wij op zoek gegaan naar een methode om het kind hierin ondersteuning te kunnen geven. Een kind raakt in deze, door de media geregeerde wereld, al gauw overprikkeld. Zij hebben vaker moeite met zich te concentreren, ontspannen en hun creatieve vaardigheden te gebruiken. Hoe kun je als opvoeder voorkomen dat je de aandacht van je kind moet delen met televisie en tablet? Hoe kun je kinderen helpen met lichamelijk maar ook geestelijk te leren ontspannen? Relax Kids is een methode ontwikkeld door Marneta Viegas. De resultaten zijn verbluffend en wordt al op vele scholen en gezinnen gebruikt in Groot-Brittannië. Nu zijn deze lessen ook in Nederland te volgen.

Een Relax Kids les is voor kinderen in de leeftijd van 2 ½ tot en met 9 jaar. Omdat de aandachtspan van kinderen van 2 ½ jaar korter is duurt een les ongeveer 30 minuten. Een les bestaat uit 7 stappen waarin word gezongen, gedanst, ontspannende spelletjes worden gespeeld, gestretcht en verhalen worden verteld.

Doordat er in kleine groepjes word gewerkt is er voor ieder kind individuele aandacht. Bij de lessen ligt vooral de nadruk op ontladen van energie, plezier ervaren en vooral doen en beleven! Even tijd om heerlijk tot jezelf te komen. Wij willen de kinderen mee nemen op een bijzonder avontuur en laten ontdekken hoe je d.m.v. beweging, spel, visualisatie en affirmaties tot ontspanning kan komen. Deze lessen zijn vaak aan een thema gekoppeld zoals sprookjes, dieren, seizoenen etc. waardoor wij ze meeneem in een verhaal. Wij hopen op deze manier een positieve bijdrage te kunnen leveren aan het welzijn van uw kind! U kunt de website van Relax Kids bezoeken op www.relaxKids.com voor meer informatie. Heeft u nog vragen dan bent u natuurlijk altijd welkom!

 

 

 

 

Dans en muziek


Hallo, Mijn naam is Isa Bakker en waarschijnlijk kennen jullie mij al als “leidster” op de groep. Dit doe ik  met veel plezier. Maar vanaf oktober zal ik ook voortaan 1 dag in de week dans/muziek les komen geven, aan de baby`s en peuters. Per maand zal de les op een andere dag zijn, zodat alle kinderen hier aan deel kunnen nemen.

Zelf volg ik 1 keer per week zangles op de nieuwe veste in Breda, en speel ik in (amateur) musical en/of theater stukken , momenteel bij de productie groep Uniek.

Baby dans en muziek:
De kinderen gaan in een kringetje zitten op een matje of in een wipstoeltje. Dan komt de dans slang ieder kindje begroeten. De kinderen kunnen even voelen aan de slang en/of vast houden. Dans slang heeft altijd spulletjes bij zich deze zijn verstopt onder een doek. Dit zijn 2 instrumenten, een ballon, een zachte doek die door de lucht zweeft en iets wat met het maand thema te maken heeft. De kinderen mogen de materialen voelen en uitproberen. Dit geeft erg  leuke, verbaasde , lachende , en soms een klein beetje verlegen reacties. We sluiten af met het liedje: “ Deze vuist op deze vuist’

Peuters dans en muziek:
De kinderen plakken een sticker op de grond, dat is hun plekje. Als eerste moet de dansslang wakker gemaakt worden. Dansslang ligt namelijk altijd te slapen in een wel heel apart bed. Zijn bed is gericht op het thema van de maand. Bijvoorbeeld in de herfst is zijn bed een paddenstoel. Samen maken we de dansslang wakker en maken we muziek met instrumenten of zingen met dansslang een liedje (bv. op een grote paddenstoel). Vervolgens moet dansslang toch nog wat beter wakker gemaakt worden dus gaan we allemaal even schudden met de benen, wapperen met de armen enzovoort. Daarna mogen de kinderen aan dansslang een kunstje laten zien op een gym matje. Na deze warming up kunnen we pas echt beginnen. Elke week doen we hetzelfde dansje op het zelfde liedje. Dit voor de herhaling en de herkenning. We dansen het dansje 2 keer. Dan is dansslang moe. We leggen hem op bed en zingen het liedje 'kindjes jullie moeten slapen gaan‘.

 

 

 

 

 

 

 

 

Gebarentaal

Bij Minerva Kids ondersteunen we de gesproken taal door middel van gebaren.

Jonge kinderen leren de Nederlandse taal door communicatie en interactie met hun ouders. Ze leren dit door de taal te horen, niet in één keer, maar in kleine stapjes. Ook wanneer het gehoor goed is ontwikkeld, kunnen kinderen toch moeite hebben om taal van hun ouders over te nemen. Ondersteunende gebaren kunnen dan helpen om de taal stimuleren.

Waarom gebaren met het jonge kind?

* Kinderen zijn visueel vaak erg sterk, veel sterker dan auditief. Met andere woorden; dat wat kinderen zien, leren ze makkelijker dan wat ze horen. Ondersteunende gebaren maakt de auditief aangeboden taal visueel.

* Als je gesproken taal ondersteunt met gebaren, ga je automatisch langzamer en met meer nadruk praten. Dit maakt het voor het kind makkelijker om de taal te leren.

* Bepaalde woordsoorten die het kind moeilijk vindt, kun je nadruk geven. Bijvoorbeeld werkwoorden zoals eten en lopen ; of voorzetsels zoals in en uit.

* Als kinderen zich niet of moeilijk kunnen uiten, kunnen ze gefrustreerd raken en zelfs driftbuien krijgen. Een gebaar maken is vaak makkelijker voor een kind, wat een stukje frustratie weg kan nemen.

Voorbeeld;Wanneer je een kind wil vertellen dat het tijd is om te gaan drinken, kun je het woord drinken zeggen,

 het gebaar van drinken maken en hem de( tuit)beker laten zien.

Ook tijdens de peuterleeftijd is het regelmatig lastig te begrijpen wat je kind zegt. Gebaarondersteuning kan hierbij helpen.

Voorbeeld:

  1. van bijna 2 jaar blijft tijdens het buitenspelen met haar jas achter het zadel van een driewieler hangen. Zij kijkt met vragende ogen naar de pedagogisch medewerker en zegt: “eppe” en maakt daarna het gebaar van helpen. De pedagogisch medewerker weet precies wat B. bedoelt en schiet haar meteen te hulp.

koken


Kinder kapper

Ik zal beginnen met me voor te stellen aan de papa's en de mama's. Mijn naam is Malou van der kleij ben 24 jaar geleden geboren in het Ginneken en woon nu sinds februari samen met mijn vriend in Princenhage. Ben al 7 jaar werkzaam in kapsalons en sinds 2 jaar ook voor mezelf bezig als thuiskapster. Ik ben gevraagd om jullie knappe prinsjes en prinsesjes mooi en stoer te maken, en heb daar heel veel zin in. Het is de bedoeling dat ik om de 6 weken aanwezig ben op de dinsdag (ochtend) De eerste datum is dinsdag 20 oktober. Ik ben dan vanaf 8:00 uur aanwezig om ook de papa's en mama's te ontmoeten.

Ik heb er heel veel zin in!

Moessie de moestuin